Zonder leerlingen geen school? In krimpgebieden staat het behoud van middelbare scholen onder druk. De VO-raad vindt dat goed onderwijs niet alleen te volgen mag zijn in de stad. Ze pleit voor meer samenwerking en meer geld als oplossing voor het behouden van een goed onderwijsaanbod buiten de stad. Is dat verstandig? 

Het door de VO-raad beoogde open houden van kleinere scholen, heeft impact op verschillende aspecten. Het beeld doemt op van lege schoolgebouwen, of verhuizen naar kleinere huisvesting, leraren die eenzelfde klas jaren achter elkaar lesgeven, alsook verschraling van 'extra' aanbod omdat het op orde houden van de basis al lastig genoeg is.

Zijn naast het met steun open houden van kleine scholen, ook andere reacties te overwegen? Is het bijvoorbeeld haalbaar om minder te 'denken in stenen'?

Moeten we niet wat minder 'denken in stenen'?

Want waarom zouden leerlingen de hele dag in hetzelfde gebouw moeten zitten? Is dat eigenlijk niet heel erg 'oud denken'? Zeker in tijden van snelle internetverbindingen waardoor toch een deel van de lessen op afstand te volgen is. En ook geëxperimenteerd kan worden met innovatieve online leermethoden. Middelbare scholen in krimpregio's hebben een grote kans om een flinke vernieuwingsslag te maken, juist dankzij het noodzakelijke 'kleiner groeien'.

Inspiratie: Middelbare scholen in krimpgebieden bang voor sluiting.

Bron foto: PublicDomainPictures.net

 

EMMA-nieuwsbrief

Altijd op de hoogte?