Eind 2004 werd voor de allereerste keer met een OV-chipkaart gereisd. Jaren van praten en onderhandelen gingen aan deze invoering vooraf, vooral vanwege het financiële plaatje. Anno 2017 is er op dat punt niets veranderd. De OV-chipkaart is hopeloos verouderd. Nieuwe betaaltechnieken en enkelvoudig in- en uitchecken zijn nu al mogelijk, maar wachten nog op een go. Vervoerders komen er onderling niet uit. Een nieuw kabinet doet er verstandig aan op dit punt de knoop door te hakken, vindt directeur Hettinga van Arriva.

Telkens in- en uitchecken bij het overstappen van trein naar bus, tram of metro. Zelf actief geld terugvragen als je teveel betaald hebt of als je anonieme OV-chipkaart is verlopen. Een saldo van minimaal 20 euro als je met de trein reist. De OV-chipkaart komt eerder negatief dan positief in het nieuws. En dat is jammer, want op zich is het wel erg makkelijk om met één kaart landelijk met trein, bus en metro te kunnen reizen. Juist dat gemak bepaalt voor een groot deel de mobiliteitskeuze van de consument. En helpt hem de auto uit, weten ook rijk, regio en bedrijfsleven die onder meer via het platform Beter benutten de bereikbaarheid in de drukste regio’s over weg, water en spoor willen verbeteren. De middelen om dit reizen en de OV-chipkaart zelf te vereenvoudigen, zijn er al. Het is dus zaak om door te pakken. De overheid kan daarin als grote voorstander van duurzame mobiliteit een grote rol spelen. En moet dat ook doen, vindt Hettinga, die begin april het nieuwe kabinet opriep op dat punt een knoop door te hakken. ‘We komen er als vervoerders onderling niet uit. Laat de nieuwe minister die zich met het openbaar vervoer gaat bezighouden maar snel voorschrijven hoe we dit moeten oplossen’, aldus Hettinga.

Contactloos betalen

Nieuwe mogelijkheden als betalen met smartphone en bankkaart kunnen snel worden ingevoerd, maar alleen als alle betrokken partijen het met elkaar eens worden. Zo startte de ANWB al in 2015 een geslaagde proef met achteraf in plaats van vooraf betalen. Het probleem rond het verdelen van het te innen reisgeld wordt daardoor niet bij de consument, maar bij de vervoerder gelegd. De reiziger krijgt alleen een rekening voor de reis die hij maakt. Hierdoor kun je onafhankelijk van de vervoerder of het vervoersmiddel reizen, hoef je maar één keer in en uit te checken en kun je voor één prijs van A naar B gaan. Daarnaast is het technisch al mogelijk om heel eenvoudig in- en uit te checken met de applicatie op je smartphone. Facturering vindt in dat geval achteraf plaats via een automatische incasso. Dit systeem wordt al bij onze oosterburen gebruikt en maakt zelfs een aparte OV-chipkaart overbodig. In Londen kunnen reizigers op sommige busmaatschappijen eenvoudig met hun bankbas betalen. Een andere mogelijkheid is om direct contactloos je reis af te rekenen met de NFC-chiptechniek (Near Field Communication) in je smartphone. Daar komt zelfs helemaal geen app of bankpas meer aan te pas.

Modern en goedkoper

Er zijn dus technieken genoeg om de OV-chipkaart te moderniseren of te vervangen door een beter en voor de reiziger goedkoper systeem. Als dat net zo lang duurt, als de invoering van de OV-chipkaart zelf, kunnen we er nog lang op wachten. Een nieuw kabinet kan dit bespoedigen. Wat dat betreft, is de oproep van Hettinga zo gek nog niet.

‘Er zijn technieken genoeg om de OV-chipkaart te moderniseren of te vervangen door een beter en voor de reiziger goedkoper systeem.’

Gemaakt door
Foto van Marguerite de Ruijter. Marguerite is een witte vrouw met halflang lichtblond haar en blauwe ogen. Ze lacht op de foto en draagt een crèmekleurige blouse met zwart panterprint.

Marguerite de Ruijter

gedegen projectleider - redacteur – romanschrijver
Gelijke kansen en Gelijkwaardigheid