De werkdruk paradox: onder grote werkdruk je leuke baan blijven beoefenen
Hoofdafbeelding
'Hoe zit dat dan? Met plezier naar je werk gaan, maar toch lijden onder de werkdruk?'
Na de recente aankondiging dat leraren opnieuw willen staken, barst de discussie weer los: het grote werkdrukdebat. Leerkrachten in het onderwijs werken gemiddeld 46,9 uur per week, 80% van de leraren werkt over. Parallel aan deze ontwikkeling is een stijging van het aantal burn-out klachten te zien en een hoog ziekteverzuim. Daarnaast nemen leraren nauwelijks pauzes, werken door in de vakanties en is er weinig tijd voor scholing en innovatie. Bovendien valt het contact met ouders en het voeren van de administratie bij de leerkrachten zwaar (AOb, 2017).
Gelukkig is er ook positief nieuws! Uit het onderzoek van De Algemene Onderwijsbond (AOb) (2017) blijkt dat leerkrachten – ondanks alles – het werken in het onderwijs nog steeds beoordelen met een dikke voldoende. Hoe zit dat dan, met plezier naar je werk gaan maar toch lijden onder de werkdruk? En wie zijn er betrokken bij dit maatschappelijke debat?
Ondanks dit recente onderzoek van (2017) is het thema ‘werkdruk onder leraren’ er eentje uit de oude doos. Een oude doos die nog lang niet klaar is om te verdwijnen in de opslag: na de recente ontwikkelingen in de politiek zet – onder andere op Twitter – de online discussie zich voort. Naast politici (zoals Peter Kwint (kamerlid SP), Lisa Westerveld (kamerlid (Groenlinks) en Bente Becker (kamerlid VVD), voeren ook de leraren de discussie op Twitter.
Zo geeft Stella (leerkracht in het onderwijs) een praktijkvoorbeeld van de werkdruk:
Naast de Vakbond ‘Leraren in actie’ en ‘PO in actie!’, hebben ook tal van leraren invloed op het online werkdrukdebat op Twitter. Zo retweet Conrad Berghoef, MBO-docent van het jaar, een bericht van MBO in actie waaruit blijkt dat 45% van de leerkrachten in het MBO binnen vijf jaar ontslag neemt ten gevolge van werkdruk:
Meer overheidsgeld richting het onderwijs gaat de werkdruk niet verlagen, aldus docent en lerarenopleider Ton van Haperen:
Wat is er dan nodig om werkdruk in het onderwijs te verlagen? En wat kunnen leraren zelf doen om de werkdruk te verminderen? Toch blijft het – offline – verder vaak stil rondom dit onderwerp. De staking en activiteiten van PO in actie daargelaten. Naast de officiële Kamerdebatten van een half jaar geleden, zijn er weinig bijeenkomsten te vinden over werkdruk onder leraren in het afgelopen halfjaar. Daarom voerden we bij EMMA op 30 november 2017 ‘Het grote werkdrukdebat’.
‘Het grote werkdrukdebat’, 30 november 2017 van 15:00-17:00uur, Wijnhaven 88 in Den Haag.
EMMA voert op regelmatige basis netwerkanalyses uit, om de belangrijkste spelers rondom een thema in kaart te brengen. Deze spelers profileren zich vanuit het bedrijfsleven, de politiek of een maatschappelijke organisatie. Een netwerkanalyse maakt het mogelijk om tot een gedegen communicatieadvies te komen, doordat het complete netwerk rondom een thema in kaart is gebracht.