De Corona-crisis heeft een grote impact op het onderwijs. Waar veel middelbare scholen volledig overgaan op online alternatieven, lijken basisscholen vaker naar een mix van online middelen en papier te zoeken. Hoe vergaat deze ‘digitale transitie’ in onze regio, vroegen we ons af? We vroegen het aan Karen ter Veen-Zeewuster, basisschooldocent bij OBS Apollo in Hoogeveen.

Ter Veen-Zeewuster: “Het besluit dat de scholen dicht gingen, zagen we natuurlijk aankomen, maar toen het zover was, heerste er toch een soort van verslagenheid bij de leerkrachten. Wat nu? Wat betekent dit voor ons onderwijs?”

“Wij hadden besloten om alles de eerste week even te laten rusten en hebben veel overleg gehad over de aanpak. In hoeverre geef je thuiswerk mee? Kunnen we dit allemaal wel bij de ouders neer leggen? Doen we dit digitaal of op papier?”

 

Verschillen tussen leerlingen

Het bestuur van de stichting en alle directeuren van de daarbij aangesloten basisscholen, voerden op zondag 15 maart een spoedoverleg. Al voordat de overheid met de beslissing kwam, namen ze een duidelijk standpunt in. De scholen gaan dicht. En voor leerlingen zonder alternatief zochten ze samen met andere scholen en de kinderopvang in de buurt een oplossing. 

Ter Veen-Zeewuster legt uit: “Bij de schoolpopulatie in de wijk waar onze school is gevestigd, is het niet vanzelfsprekend dat iedereen over een laptop of tablet beschikt. Daarnaast zijn er ook de nodige leerlingen waarvan de ouders de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen.”

“Daarom boden we uiteindelijk een combinatie van papier en digitaal om aan alle behoeften te kunnen voldoen. Thuiswerkpakketten, online opdrachten, e-mail voor contact met de ouders en Google Hangouts om met de leerlingen te kunnen chatten.”

Het ophalen van het werkpakket was ook een gelegenheid even te horen hoe het iedereen vergaat

Iedereen aan de slag

Bijna alle kinderen en ouders haalden hun werkpakket netjes op, vertelt ze. Dat bood hen de gelegenheid om iedereen weer even te zien en te horen hoe het thuis gaat. Ook dat is belangrijk in deze tijden. Even contact om aan te voelen hoe het iedereen vergaat in deze onrustige tijden.

“In het begin was het erg druk om dit allemaal te organiseren. Nu dat achter de rug is kijken we wat we nu kunnen oppakken. We zijn net gestart met een nieuwe vorm van het werken met groepsplannen, dus daar kan iedereen wel mee aan de slag. We werken bij ons op school in werkgroepen, dus daar kunnen we ook verder mee. Ook besteden we onze tijd aan professionalisering.”

“Dus je ziet het al, we komen onze tijd wel door.”

Photo by Kelli Tungay on Unsplash

EMMA-nieuwsbrief

Altijd op de hoogte?