Sinds kort fiets ik elke dag naar mijn werk. Ik ben niet meer gebonden aan de NS-dienstregeling, ik sta niet in de file, ben op tijd bij de kinderopvang en het fietsen scheelt me een wekelijks bezoek aan de sportschool. En ik ben niet de enige. In het Parool lees ik dat steeds meer hoger opgeleiden de fiets verkiezen boven de auto en daarmee zelfs willen laten zien hoe goed ze het voor elkaar hebben. Als er steeds meer mensen op de fiets stappen, is dat goed nieuws voor de stad.

'Niet alleen de bereikbaarheid van de stad is belangrijk, maar juist ook de leefbaarheid en dus ook duurzaamheid' 

Sinds 2008 groeien de vier grote steden harder dan de rest van Nederland (CBS). We willen werken en wonen in de steden. Niet alleen de bereikbaarheid van de stad is belangrijk, maar juist ook de leefbaarheid en dus ook duurzaamheid. En dat gaat niet zomaar samen. Auto’s in de stad vragen veel ruimte en komen de luchtkwaliteit niet ten goede. De fiets biedt uitkomst om snel en schoon van, door en naar de stad te komen en het openbaar vervoer te bereiken voor de zogenoemde ‘first- en last mile’ van je reis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat gemeenten en Rijksoverheid het gebruik van de fiets stimuleren, bijvoorbeeld vanuit het programma Beter Benutten.

Traditie of trend

Maar hoe kunnen we nog meer mensen op de fiets krijgen? Niet alleen rationele factoren spelen mee, maar ook cultuur en traditie bepalen of je op de fiets stapt. In Nederland hebben we die fietstraditie. De meeste Nederlanders kunnen fietsen. En onze waardering voor de fiets uit zich in politieke keuzes en concrete maatregelen. Fietsbeleid leidt tot fietsenstallingen, fietsroutes en betaalbare e-bikes (Fietsberaad). Die voorzieningen zijn belangrijk om het fietsen te stimuleren. Maar we zijn er nog niet. 

Positieve stimulans

Als je eens geprobeerd hebt je fiets op Amsterdam Centraal te stallen, of je fiets is een keer buiten het rek beland, ben je wel weer even genezen van de fietshype. Zo mocht ik mijn ‘weesfiets’ ophalen voor 25 euro bij een slecht bereikbaar depot op de Binckhorst. Met een krijtje was een markering gemaakt op mijn band en zo bleek dat mijn fiets er een dag te lang stond, vertelde de beheerder van de fietsenstalling in Delft trots. Ik moest mijn fiets snel komen ophalen, anders zou deze vernietigd worden. Als we de fietser wat positiever benaderen, helpt dat. Maak het makkelijker en leuker.

'Er zijn tal van creatieve mogelijkheden om het fietsen leuker te maken'

En dat kan heel goed. Een fijne fietsenstalling en stoplichten die heel regelmatig op groen springen. Een prettige fietsroute en een app op je telefoon die je vertelt hoeveel je gesport hebt of hoeveel calorieën je hebt verbrand. Er zijn tal van creatieve mogelijkheden om het fietsen leuker te maken. Waar nog een kans ligt, is bij de werkgevers. Veel bedrijven noemen de (elektrische) fiets nog niet bij de mogelijkheden en vergoedingen.

Door flexibel om te gaan met mobiliteit kunnen medewerkers voor de fiets kiezen zonder zich te verplichten het hele jaar door met de fiets te komen. En door te zorgen voor een goede fietsenstalling en wellicht zelfs een paar leenfietsen aan te schaffen, breng je de fiets onder de aandacht. Voor mij zelf waren er al voldoende voordelen, maar geef anderen ook dat duwtje in de rug.  

'Niet alleen rationele factoren spelen mee, maar ook cultuur en traditie bepalen of je op de fiets stapt'

Gemaakt door
Foto van Anne Verschraagen. Anne is een witte vrouw met middellang golvend bruin haar en bruine ogen. Ze draagt een donkerblauwe colbert en een donkere blouse.

Anne Verschraagen

adviseur - participatie - samenwerking
Bestuur en Democratie
Ruimte en Wonen